Diverse

Träna på löpband – bra eller dåligt?

Det råder väldigt olika åsikter om träning på löpband är ett fullgott alternativ till att springa utomhus. Många tycker att löpning utomhus har den mentala fördelen om att man får frisk luft samt inte “tänker” lika mycket på träningen vilket gör det till en mer behaglig upplevelse. Andra anser att löpning utomhus mest blir ett “lunkande” i samma tempo som man alltid sprungit och att det kan vara svårt att pressa sig lika hårt som på ett löpband och därmed utvecklas som löpare. De som älskar att springa utomhus kan ibland bli splittrade och enbart springa utomhus när vädret är fint. Dessa föredrar löpband när det blir kallt, regnigt eller blåsigt. Vi listar några för- och nackdelar med träning på löpband.

Fördelar med löpband

Det finns mängder med olika löpband så du behöver inte vara orolig för att det inte funkar för dig. Löpband funkar oavsett väder och när du har tid. Är det för halt ute? Inga problem. Är det stekande sol? Ännu bättre, du kommer vara helt ensam på bandet och slippa oroa dig för dehydrering. Löpband är okänsligt för eventuella väderförhållanden och är därför ett bekvämlighetsval att ta till. Du äger dessutom kontrollen över den exakta farten och lutningen på backen. Du kan enkelt öka intensiteten och hålla stenhård koll på fart och intensitet.

Nackdelar med löpband

Det finns få nackdelar med löpband men variationen är en som är svår för löpband att slå. Löpning utomhus erbjuder ofta en variation av olika underlag som belastar kroppen på olika sätt. Hårda partier, mjuka partier, sten, grus, torrt, halt, vått. All variation ger olika belastningar som tränar kroppens neuromuskulära systemet. Detta påverkar balansen, kraften och löpekonomin. På löpbandet missar du denna viktiga del av träningen. En annan nackdel, om det ska kallas nackdel, är att du inte kan få samma effekt av vindmotståndet som utomhus, vilket påverkar träningseffekten.

Skriv et svar