Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det heter på engelska syftar till de åtgärder som ökar din webbplats synlighet i sökmotorerna och på så sätt ökar mängden organisk trafik. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom sökrobotar (sökspindlar) och algoritmer bör du som webbredaktör optimera för den bedömning av webbsidan som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de beståndsdelar som algoritmerna tar hänsyn till. Vi berättar mer om vad SEO är och hur du enkelt kan börja arbeta med strategiskt SEO.
Hur fungerar en sökmotor?
För att besvara vad är SEO bör en första fråga om hur en sökmotor fungerar ställas. Sökmotorers syfte är att söka efter information på webben, bygga ett index och ge den sökande personen en rankad lista över de webbplatser sökmotorn har bedömt är de mest relevanta för sökningen personen gjort. Här kan man till viss del gå runt relevansen genom att köpa ord och fraser (Search Engine Marketing), men det kommer vi inte gå in på här. Om du använder dig av Google Ads (SEM) för att köpa ord och fraser är det fördelaktigt att ha en SEO-optimerad landningssida (som matchar din annons och de sökord du vill synas på) där de som klickar på din annons hamnar. I Sverige är sökmotorn Google störst på marknaden och är därför den sökmotor som är mest relevant att optimera din webbplats för. Google använder sökrobotar för att upptäcka och indexera sidor på internet. Sökrobotarna föredrar om din webbplats och innehållet har en tydlig struktur, är unikt och optimerat. Ett index är en katalog över alla sidor som publicerats på nätet som sökroboten har hittat och katalogisera. Din sida hamnar i index när sökroboten hittat den, antingen via en länk på din sida eller via en länk på en annan webbplats. En populär webbplats som uppdateras ofta och regelbundet får oftare besök av sökroboten.